Facebook marketing fouten die iedereen maakt

Facebook marketing blunders
Sharing is caring;)Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someoneShare on TumblrShare on StumbleUponShare on Reddit

Een mooie en informatieve Facebookpagina is één zaak maar het gebruik van een verkeerd Facebook marketing beleid kan er voor zorgen dat je niet de beoogde resultaten krijgt. In een vorig artikel heb ik reeds besproken hoe je aan echte fans komt die effectief een betekening hebben voor je social media pagina. We gaan het nu hebben over de dingen die je beter kan laten of beter niet vergeet wanneer je de kwaliteit van je Facebookpagina wilt constant houden of verbeteren.

Onvolledige Facebook pagina/profiel

Veel voorkomend bij beginnende ondernemers, is je Facebookpagina niet volledig maken. Heb je een echte fysieke winkel, dan is het absoluut noodzakelijk dat je openingsuren, contactinformatie en adres duidelijk en zichtbaar invult. Hoe kunnen mensen anders iets kopen als je onvindbaar bent of niet weten wat je precies verkoopt?

Gebruik maken van illegale merk afbeeldingen

Volgens het beleid van Facebook mogen Cover afbeeldingen volgende zaken NIET includeren:

  • Aankoop of prijsinformatie
  • Call to action button (kopen, liken, vertel vrienden, etc.)
  • Contact informatie in de afbeelding zelf

Houd je je niet aan de regels, wordt je pagina gegarandeerd afgesloten en dat zou toch zonde zijn. Ook afbeeldingen van bekende artiesten verwerken in de cover afbeelding is echt absoluut af te raden. Dit kan je wel eens een dure rechtszaak opleveren.

Juiste promotiecampagnes

Wanneer je een Facebook campagne opstart om bijvoorbeeld meer likes op je Facebook te krijgen, moet je goed rekening houden met de voorwaarden van Facebook. Je kan de campagne zelf opmaken of ons campagnes laten voeren zodat deze voldoen aan het Facebook beleid >>> http://www.koopfacebookfans.nl

Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps maar nooit onder persoonlijke tijdslijnen. Je kan natuurlijke ook een Facebook like button op je website plaatsen en op die manier Facebook likes vergaren. Op je eigen website heb je meer mogelijkheden om de campagne op te starten. Opgelet! Hoewel dat bij Facebook ook zo is, ben je zelf verantwoordelijk voor het juiste beleid betreffende opstarten van wedstrijden op internet. Zorg dat je op fouten Facebook marketingeen wettelijke manier contactgegevens van de deelnemers kan bemachtigen. Via opt-in formulieren met social media schare button en e-mail inschrijving, kan je een heel eind komen.

Zorg dat de algemene voorwaarden voor deelname duidelijk zichtbaar zijn en dat ze hiermee toestemmen. Ook de manier hoe de personen worden gecontacteerd is van essentieel belang.

De volledige handleiding vind je op : https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Te veel berichten plaatsen

Een veel voorkomend probleem bij Facebook marketing is het plaatsen van teveel berichten. Eigenlijk teveel je best willen doen.

Om je fans geïnteresseerd te houden, is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst maar opgelet! Plaats ook niet te veel. Je fans kunnen snel verveeld geraken met tientallen berichten per week in hun tijdlijn. Het gevolg is dat ze je nieuwsberichten gaan blokkeren of erger nog disliken.

De kunst is om slechte enkele maar zeer interessante posts per maand te plaatsen die effectief mensen aantrekt om verder te lezen.

Gebruik van teveel tekst

Facebook is geen artikeldirectory. Plaats geen tekst van 500 woorden lang. Mensen hebben meestal weinig tijd en gaan je tekst dus helemaal niet lezen. Houd het kort maar krachtig. Berichten van 100 tot 250 karakters lijken het meeste likes en comments op te leveren. Het is bijna vergelijkbaar met Twitter hoewel Twitter slechts 140 tekens toelaat.

Geen gebruik maken van Facebook Insights

Hoe kan je nu een succesvolle pagina opzetten wanneer je totaal geen gegevens hebt van statistieken en cijfers? Facebook Insights biedt een boel informatie aan om je pagina te optimaliseren. Dus waarom er geen gebruik van maken?

Het blijkt dat bijna de helft meer koopt wanneer vrienden reeds gekocht hebben. Dus die vrienden van vrienden bereiken is van essentieel belang. Dus het tabje People Talking About This (PTAT) is eveneens een zeer interessant gegeven om je pagina tot een hoger niveau te brengen.

Comments vragen

Er is absoluut niets mis mee om lezers te vragen om reacties op bepaalde berichten te plaatsen. Toch wordt dit nog maar weinig gedaan. Opgelet! Die dit wel met mate. Dit werkt vrij efficiënt omdat mensen graag reacties op berichten plaatsen. Dit is zeer goed voor “people talking about” cijfers en om die vrienden van vrienden te bereiken.

Geen gebruik maken van Facebook Adds

Niet iedereen heeft evenveel budget om een Facebook add campagne op te starten. Nochtans is het een ideale manier om nieuwe producten aan de dag te brengen. De prijs per klik of view hangt af van het type advertentie. Uit mijn ervaringen, is Facebook bericht promoten, een van de goedkoopste manieren om reclame te maken. Ook al kost het je 1 euro per dag. Qua conversie kan dat een groot verschil betekenen en daarbij verhoogt de kans op meer interactie met je fans aanzienlijk.

Opstellen van Facebook add campagneVond u dit een interessant artikel? Wij houden van gedeelde artikels 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *